0Shares

La Marmotte Valais – M-Day 8 Augustus 2020

De wekker gaat, het is nog veel te vroeg maar dat hoort bij het Granfondo gebeuren. Toch ben ik zeker niet de eerste in Hotel Les Chamois te Verbier. De Ultrafondo deelnemers mochten nog iets eerder opstaan rond half 5 of zo brrr.  Met die gedachte sta ik m’n tanden te poetsen, ik had alles al klaargelegd, dat werkt goed voor avondmensen. Vlot door naar het ontbijt. Niet erg druk in de gezellige ontbijtruimte maar dat is wel logisch. We zijn hier met een groep van ongeveer 24 Tour de Vacance deelnemers. Een hele gave week gehad in de aanloop naar deze Zwitserse Marmotte. Hele leuke groep en daarbinnen hebben wij nog “ons” groepje of zoals dat nu heet onze mini bubble. De bubble bestaat uit Jos, Judith, Rogier, Frank, mijn zoon Bas en ik. We hebben elkaar leren kennen tijdens een vorige Marmotte en daar hou je mooie vriendschappen aan over. En daarom zijn we weer hier om lekker te fietsen, on y va !

De Ultrafondo deelnemers waaronder Jos en Sean zijn al lang vertrokken in het donker (koud!) en voor de Marmotte Granfondo zijn er drie start tijden. Ik zit in hetzelfde startvak als Judith en Frank en wij hebben afgesproken samen te starten. Rogier is ook al op pad, deze snelle man zit een startvak eerder. Judith vertrekt iets eerder zodat ze op haar gemak kan afdalen. Haar schijfremmen zijn gelukkig nog net op tijd gefikst door de plaatselijke fietsprofessor dus dat dalen gaat nu weer prima. Om 7:00 fietsen Frank en ik naar beneden; de start is namelijk in le Chable en wij zitten bovenop de berg in het mondaine Verbier. Ideaal. Het begint al licht te worden dus de fietslampjes blijven uit. Heerlijk even 8km naar beneden zoeven. Geen wolkje aan de lucht, de zon nog achter de bergen. Onderaan treffen we Judith bij de rotonde, het dalen ging prima mede dankzij de frisse remmetjes; dat geeft vertrouwen. Ja en dan de mondkapjes op….en door naar ons check-in vak. Vanwege Corona gaan we via de check-in, waar je stuurbordje wordt gecontroleerd, door naar het “waiting area”. Daar wordt onze startgroep opgevangen. Prima geregeld hier. Zelfs koffie, thee en wat fiets reparatiestalletjes, geweldig.

1. De Start

Dan gaat het dranghek open en rollen we door naar het startvak ! Daar aangekomen neemt de spanning toe. Aan de start staat de echte rode Duivel uit de Tour de France de boel een beetje op te warmen, compleet met drietand en samen met de speaker. Mooie startboog en verder wel een apart gezicht hoor al die mondkapjes. Ook Duco schuift bij ons aan en zo staan we met z’n vieren vooraan in startvak 3. Om precies 7:30 -ja we zijn tenslotte in Zwitserland 😊- gaan we van start en mogen de mondkapjes af. Onder applaus vertrekken wij achter de motoren aan het dorp uit. Wij zijn het 3e startvak dus er zijn al flink wat fietsers langsgekomen.

Vergeleken met de Franse Marmotte vind ik het hier heel rustig,  totaal zo’n 1.500 deelnemers. Maar goed dat komt waarschijnlijk vooral door de Corona pandemie. De organisatie Tour de Stations heeft de Marmotte 2020 nooit uit de agenda gehaald. Zo’n beetje alle tourtochten werden dit jaar afgelast, uitgesteld of verplaatst maar deze bleef staan op 8 augustus. En toen kregen we eind juni geweldig nieuws dat het- met wat aanpassingen- ook echt door kon gaan.

En dan zitten we nu op de fiets! Het belooft een zeer warme dag te worden. We zijn erop voorbereid. De laatste dagen trainden we al in warme omstandigheden en konden we ons haast niet meer voorstellen dat we aan begin van de week bij een training met 4 graden bovenop een berg in de mist en regen stonden te klappertanden. Vandaag is het gewoon heet en windstil.

Marmotte Granfondo Valais start

2. Col du Lein

Het lint van fietsers beweegt zich sierlijk langs de weg. Al na een paar kilometer gaan we rechtsaf en doemt Col du Lein op, een mooie klim in de ochtendkoelte. Ik zet de spaarstand aan en trap licht. Ik rijd op de fiets van mijn broer Jan, want de versnellingen op mijn eigen karretje bleken toch wat te zwaar voor een hele Marmotte. De fiets van broer was gelukkig mee omdat mijn zoon Bas de week vooraf in Zwitserland heeft meegetraind voor de lol. Hij had nog nooit op een racefiets gezeten maar kwam overal boven. En bergaf ging helemaal prima, toch die daalgenen meegekregen haha. Ik baalde wel even dat ik niet op m’n eigen fiets kon maar achteraf was het een goede beslissing. Misschien toch wat te weinig bergkilometers in de benen dit jaar.

Tour des Stations routes

De rij fietsers slingert zich grotendeels zwijgend omhoog. Iedereen is toch wel een beetje onder de indruk; het uitzicht is fenomenaal en het is een heerlijk gevoel van vrijheid in zo’n koers mee te kunnen doen. De fiets zit goed; ik had met hulp van Jos mijn eigen zadel overgezet en een fractie lager. Wel handig als je broer bijna even groot is. De laatste kilometer van de Col du Lein is onverhard; ook wel weer een aparte ervaring want je moet goed opletten waar je rijdt om lekke banden te voorkomen. We zijn boven, de eerste beklimming zit erop! Het begin van de afdaling is ook onverhard dus kalm aan. En ja hoor een paar bochten verder zie ik iemand in de kant zitten met wat medische assistentie er al bij. Je ligt er zomaar af. Gelukkig lijkt het mee te vallen. Overal staan vrijwilligers om gevaar aan te geven of de richting. Echt super. We dalen af aan de zonkant en ik geniet er maar even van; dit gaat vanzelf. Beneden aangekomen probeer ik een klein groepje te vinden. Frank rijdt waarschijnlijk al een eind voor me en Judith doet de Mediofondo en zit een kwartiertje achter mij denk ik. Omdat ik echt niet alleen wil zitten, sluit ik aan bij een groepje met allemaal dezelfde shirts. Die geven flink gas; eigenlijk te hard maar ja, het heeft ook wel weer iets. Dus we snellen ons richting de ravitaillering in Riddes.

Afdalen racefiets

In Riddes is het tijd om even wat te eten en de bidons weer te vullen want het is WARM
Plots zie ik Frank staan, “hé leuk man, dan kunnen we in ieder geval samen tot Sion het vlakke stuk rijden!”. Als we weer verder gaan, vinden we een mooi groepje. Prettig tempo en niet teveel kopwerk. Iets verderop laten we deze groep gaan en strijken we neer op een groep die iets rustiger rijdt. We draaien lekker mee tot ik ineens Frank hoor roepen; ik was iets te enthousiast op kop en reed de hele boel weer uit elkaar, oeps.. Met Frank en nog een Nederlander lekker door gerouleerd totdat na Sion het klimmen weer begon.

Inmiddels is het flink warmer; we klimmen grotendeels in de zon. Ondanks dat ik de route goed heb bekeken, is het hier heel anders dan bij de Franse Marmotte in Bourg d’Oisans. Daar weet je altijd vrij goed waar je bent : “Glandon-Télégraphe-Galibier-Lauteret-Alpe d’Huez”. Dat is hier niet zo. Er is geen meter vlak, de stijgingspercentages wisselen sterk en je gaat steeds weer een ander weggetje op. Kom je lekker naar beneden gesuisd, zie je in de verte alweer zo’n gast met een vlaggetje die het verkeer tegen houdt en je linksaf boem weer bergop stuurt. Dat draaien/keren gevoel heeft wel iets weg van de Amstel Gold Race maar nu zijn de heuvels opeens bergen.

3. Mayens de Vernamiège – St Martin

Dus ja, ik trap maar door. Dit stuk heet Mayens de Vernamiège en was afgelopen week aan tafel al vaak het onderwerp; lastig uit te spreken dus het werd zoiets als Majens-de Vernamjmmmh. Pittig Colletje en na de top een klein stukje afdalen en dan mag je alweer omhoog naar St Martin. Is dat misschien diezelfde heilige als de elfde van de elfde? Daar zien we de Tour de Vacance vlag wapperen en staat onze eigen beschermheilige Ester bij de pitstop, na zo’n 70km koers. Bij Ester aangekomen, kom ik ook Frank weer tegen. We eten en drinken even wat, prachtige plek hier. Pannenkoekje, Colaatje, nog een pannenkoekje, beetje water. Even wat spullen in en uit de tas gehaald en een paar foto’s gemaakt. We zeggen Ester gedag en gaan weer door. We dalen samen af in een soort bakoven; wat is het hier heet zeg! Het gaat hier veel op en af en we rijden lekker tempo. Dan begint het weer te klimmen, puffen maar weer. Ik voel me nog goed en blijf lekker eten en drinken. Door al dat op en af weet ik niet precies meer waar we zitten;  nou ja gewoon maar doorfietsen dan!

Weer klein beetje naar beneden en dan zie ik een vrijwilliger staan die me linksaf omhoog wijst. Daarheen? Weet je dat wel zeker? Ineens zie ik rechts een waterpost staan en de tijdwaarneming.

Shit, dit is de Muur van Hérémence.
En inderdaad dat is ‘em. Ik neem dus maar alle snelheid mee die ik mee kan meennemen en rij voluit linksaf die muur op, buitenblad grote mes. Ik kom tussen een paar Ultrafondo toppers terecht die er toch ook al een aardig stukkie op hebben zitten. En inderdaad het is alsof je tegen een Muur aan rijdt. In het dorpje schakelen we allemaal terug naar het kleinste verzet en zwoegen we tegen een 20% helling op in de brandende zon. Ja jongen, dit wilde je toch zelf 😊. Je ziet iedereen slingeren en ploeteren, je moet hier echt wel volle bak trappen anders val je gewoon van je fiets af. Ik verbrand hier een pak energie zeg, wow.

Thyon 2000
FF bijkomen dan? Helaas, dit gaat over in de klim naar Thyon 2000 en die gaat naar 2090 meter. Waarom noemen ze het dan geen Thyon 2090 denk ik? Alsof 90 hoogtemeters niets voorstellen. Geen zuchtje wind en we zitten tegen de 40 graden aan hier. Ik heb het moeilijk. De top ligt op 97km en ik begin toch stilaan te denken dat het dit jaar wel eens tot een opgave zou kunnen leiden dit lijden. Hierna nòg twee bergen op in deze hitte en deze wil eigenlijk al niet meer. Nou ja, trappen maar. Wel leuk hoor; er zitten overal gezinnen in de schaduw een beetje te kijken en iedereen wordt aangemoedigd. En ja, als je dit leest en je hebt deelgenomen, dan zul je je vast wel dat huis herinneren waar iemand zo’n brede tuinsproeier (zo’n waaier) over de weg had gericht. Heerlijk, ik ben er met een soort van surplace doorheen bewogen. Ja dat soort momenten frissen je net weer dat beetje op. Ik kom hier nog wel boven! Op de top is het zonnig en gelukkig iets frisser. Héééé daar is ook Frank weer. Hij is er wel een beetje klaar mee. Ik ga eerst maar even zitten met een watertje.

Hoogteprofiel Marmotte Granfondo

Poeh hé, dit gaat niet vanzelf. Omdat we allebei een beetje de bodem beginnen te raken, verzinnen we een nieuw doel, want je moet uiteindelijk toch ook nog naar het hotel in Verbier zien te geraken. We hebben eerst een lange afdaling dus kunnen we lekker bijkomen. Dan een getrapte klim naar Nendaz, daar is een ravitailleringspost. Dat is ons subdoel want daarna redden we het wel naar hoofddoel Robert van Tour de Vacance, want die staat aan de voet van de laatste klim. Alleen de aanloop klim La Tzoumaz zit daar nog voor. Kun je het nog volgen?  Uitstekend plan. We zeggen de dames van Kek gedag en duiken via de parkeergarage (heel apart) de afdaling in. Afdalen, jaaa, dat gaat lekker.

Op naar Nendaz

Onderaan de afdaling niet even een vlak stukje; nee hoor we gaan gelijk klimmen. Hier is het echt warm en ik voel dat ik op moet passen. Er is een nieuwe vijand, oververhitting. Ik zie Frank in een ruime bocht onder een boom staan in de schaduw en ik doe vrijwillig graag even mee. Even afkoelen. Al snel stopt er een busje van de organisatie die heel goed op de renners letten. Ja ik vind dat we onszelf wel even als renners mogen zien inmiddels. Men vraagt hoe het gaat en wij steken onze duim op. Goed hoor (…) we staan even bij te komen. Ze kijken ons nog even extra goed aan en zwaaien dan vriendelijk gedag. Ik denk dat op dit stuk toch veel renners de strijd hebben moeten staken. Frank en ik rijden weer door; op naar Nendaz. Daar hebben we nog even flink water en eten ingenomen; ook hier weer een geweldig goede service post. Nu we Nendaz hebben gehad, ruiken we ineens weer de overwinning.

Marmotte Valais Zwitserland

Als snel wordt het weer steiler en ineens worden we off road gestuurd. Paadje naar beneden rechtsaf over een houten bruggetje. Leuk; zo gaat het een beetje op en af en ineens zie ik een bordje Col de la Croix de Coeur. Op datzelfde moment kijk ik tegen een helling op die er niet om liegt. Ohhhh dit is dus dat andere hele steile stuk, maar dan ook nog eens ONVERHARD. Snelheid houden Eric denk ik, en ik gooi er nog een restje energie tegenaan. Ik haal nu heel wat renners in die al lopen of zigzaggen. Na een paar honderd meter moet ik toch ook echt van de fiets af, hier kom ik niet meer tegenop. Gelukkig is het nog maar een heel klein stukje lopen op de schoentjes en kan ik al snel weer op stappen. Ik rij over een onverhard bospad en het is nu meer een mountainbike parcours. De route vlakt iets af en na een bruggetje zie ik opeens weer asfalt en niet veel later de banner van Tour de Vacance ! Yes, die hebben we in ieder geval gehaald. Frank zit er al en Robert zet gelijk een fijn stoeltje klaar onder de parasol.

Ja dit is toch wel genieten zeg, het voelt als een overwinning hier toch te zijn. We kletsen gezellig wat en gieten er nog maar een Colaatje in, paar nootjes, gummi bears, even uitpuffen. Ja, nu stappen we niet meer af, al moeten we kruipend naar boven. Nog 10km stevig klimmen….

La Tzoumaz bevoorrading
Finish Marmotte Valais

Col de la Croix de Coeur

We zwaaien Robert gedag en het been weer over het zadel. Op naar de finish. Het is al wat later in de middag en in het dorp blijven de mensen je aanmoedigen. Eenmaal in de klim wordt het steeds rustiger. Het is een smalle weg naar Col de la Croix. De kilometers gaan traag voorbij maar ergens weet je al wel dat je het gaat halen. Ik begin al een beetje de plussen te tellen, geen materiaalpech, geen lekke band. Mijn tempo is laag maar dat geeft niet. Langzaam zie ik de finish naderbij komen en ja hoor daar zie ik de opblaasboog over de weg. Ik heb het gehaald!!!!
Frank staat er al en waarschuwt op tijd dat het ineens onverhard diep grind is. Ik zet de voeten aan de grond. Ja, een euforisch gevoel en een geweldig uitzicht op die witte 4000-ers in de verte.

Oh ja, we moeten nu nog wel safe afdalen naar het parc fermé beneden in Verbier voor ons biertje. Helaas geen pasta party en je mag niet te lang in het “finish dorp” zijn vanwege de Corona. Frank en ik dalen af en tikken daar snel een biertje naar binnen, heerlijk. Met de medaille om fietsen we naar ons hotel en daar is het gezellig en zie ik ook zoon Bas weer. Blije gezichten, vermoeide koppies. Het is al niet heel vroeg meer. Snel douchen nagenieten.
Jos heeft de Ultrafondo gehaald, een ongelooflijke prestatie. Aan het diner is iedereen uitgelaten en blij. Een superweek met prachtig weer en een mooie koersdag.

Robert en Ester van Tour de Vacance hebben ons onder hele bijzondere omstandigheden en op een veilige manier een geweldige, zorgeloze week bezorgd. Wat een avontuur! Mooie herinneringen gemaakt. En ja, wie weet komen we hier nog een keer terug…..of toch nog eens de Pyreneeën proberen? Wie zal het zeggen, voor nu eerst maar nagenieten.

La Marmotte Valais is een echte Marmotte met hoofdletter M zet hem maar op je lijst !