0Shares

Vroeger was er helemaal geen keuze tussen dubbel, triple of compact.
Als renner uit ons vlakke landje keek je je ogen uit als je eenmaal ging fietsen in de Alpen en maakte je er maar het beste van.

Lees hier een update voor dit bericht. Door de snelle technologische ontwikkelingen is dit bericht inmiddels enigszins achterhaald.

 Door de opkomst van het mountainbiken deed een nieuw fenomeen zijn intrede: De Triple.

Dit houdt in dat aan de crank drie tandwielen zijn bevestigd in plaats van twee, zoals dat voorheen altijd het geval was.Waar vroeger vaak werd gekozen voor 32 / 42 / 52 ziet men de laatste jaren voornamelijk de combinatie 30 / 42 / 52.

 

Sinds begin jaren negentig is er ook een variant met de traditionele twee tandwielen, waarbij men de voordelen van de triple en de dubbel probeert te combineren: de compact.
Het kleinste tandwiel is dan veel kleiner dan voorheen bij de dubbel. Een combinatie van 34 / 50 komt daarbij veel voor.
Technisch is er weinig verschil, alleen zijn de montagepunten voor het kleinste tandwiel wat verder naar binnen gebracht, waardoor het mogelijk is bijvoorbeeld een 34 tandwiel te monteren.
Het wordt hierdoor mogelijk met een lekkere cadans bergop te rijden en niet meer de gehele weg te stoempen zoals je dat vroeger vaak zag.

Technisch gezien heeft de triple een paar nadelen:

  • Bredere crank vanwege het extra tandwiel.
    hierdoor zit je op een fiets met een triple  met je knieën verder uit elkaar dan bij een fiets met een compact of dubbel. Voor de een een groot probleem, de ander merkt het niet eens.
  • Nieuwe versnellingsshifters nodig, aangezien de klassieke shifters slechts berekend zijn op twee versnellingen.
  • De ketting loopt snel scheef: als je de ketting netjes recht wilt laten lopen schakel je je suf. Bij de compact heb je van de andere kant het nadeel dat je met een 34 of 36 op het vlakke moeilijker uit de voeten kunt (te klein).

Compact Crankstel

Als je het meer praktisch bekijkt spelen drie factoren een belangrijke rol bij het bepalen van het verzet:
Stijgingspercentage, cadans en vermogen.

Bij het stijgingspercentage is het van belang hoe de steilste stukken van een berg zijn, en niet het gemiddelde.
Als je gemiddeld 7% hebt, kun je op de stukken van 23% in het middelste gedeelte nog steeds aardig geparkeerd komen te staan!

Bij het vermogen is het van belang hoe lang je, zonder in het rood te komen, een bepaald aantal Watt’s kunt wegtrappen.

Voor de cadans is het van belang welk ritme je prettig vindt.
Meestal ligt dat zo’n 10 omwentelingen per minuut lager dan op het vlakke, dus zo ongeveer tussen de 70 en de 80 omwentelingen per minuut.

De onderstaande tabel laat zien wat het verzet is bij de keuze van een triple, compact of dubbel:

Triple :   Compact :   Dubbel :
voor x achter : Meters per omwenteling : voor x achter : Meters per omwenteling : voor x achter : Meters per omwenteling :
30 x 27 2.48 34 x 29 2.62 39 x 27 3.23
30 x 25 2.68 34 x 28 2.71 39 x 25 3.49
30 x 23 2.91 34 x 26 2.92 39 x 23 3.79
34 x 24 3.16

 

Hieruit blijkt dus dat het verschil tussen dubbel enerzijds en compact en triple anderzijds veel groter is dan het onderlinge verschil tussen compact en triple.
Indien je reële doel in de Marmotte is om goud te behalen is een compact crankstel voor de meesten een vanzelfsprekende keuze.
Is je doelstelling om La Marmotte uit te rijden en de tijd van secundair belang, dan is triple de juiste keuze.

0Shares