Trainingsadvies op maat Powerbreathe
Trainingsadvies op maat Powerbreathe
Aan de hand van je leeftijd, lengte, gewicht en ge…

Zadelpijn voorkomen bij wielrennen

Home/Fietstechniek/Zadelpijn voorkomen bij wielrennen

Zadelpijn voorkomen bij wielrennen

Waarschijnlijk heb je het zelf al eens ervaren; niet meer weten hoe je op het zadel moet gaan zitten van de pijn. Naar voor, naar achter, van je ene bil op je andere, weer staan, weer zitten, alles om die pijn te verlichten. Het perfecte zadel bestaat niet. Ieder persoon is anders en heeft een eigen specifieke anatomie. Uiteraard zijn er mensen die op elk zadel kunnen zitten. Echter één derde van de fietsers heeft last van zadelpijn. Ik vergelijk het vaak met de hoge hakken waar dames op lopen. Worden de hoge haken vaak gedragen, dan is het goed te doen. Maar worden ze af en toe gedragen, dan doen de voeten zeer.
Zestig procent van je lichaamsgewicht wordt door dat smalle zadel gedragen. Het is dus belangrijk om het juiste zadel bij je lichaam te kiezen. Vaak hoor je dat er eindeloos zadels worden gewisseld om dat nare gevoel kwijt te raken. Misschien heb je zelf wel een kleine collectie ergens in je kast liggen. Of hoor je dat er constant zitposities worden veranderd om de pijn te verlichten. Op den duur zie je door de bomen het bos niet meer. Zelfs Eddy Merckx startte in de tour van 1976 niet vanwege complicaties door zadelpijn. Ook Joop Zoetemelk trok in dat jaar zijn fietsbroek voor de ogen van journalisten naar beneden om een bult ter grootte van een ei te laten zien. Zijn reden om niet aan te kunnen vallen. En Greg Lemond verliet de tour in 1992 vanwege zadelpijn. Ligt het nu aan het zadel, de broek of de zitpositie? Nou, eigenlijk aan een combinatie van alle drie. Niet gemakkelijk dus…..

“Met een goede afstelling en sterkere bovenbeenspieren ‘zweeft’ de geoefende fietser als het ware wat boven zijn zadel. Dus minder druk op de weke delen”

Zitpositie

Het allerbelangrijkste is een juiste afstelling van je fiets. Is deze niet in orde, dan wordt het heel lastig om vrij te zijn van zadelpijn en eventuele andere kwaaltjes. Staat je zadel te hoog, dan heb je extra wrijving op het zadeldek. Staat je zadel te ver naar achter, dan maak je het draagvlak kleiner en heb je dus meer druk. Staat de punt van je zadel te hoog, dan heb je ook meer druk. Maar staat de punt te ver omlaag, dan glijd je van je zadel af en moet je jezelf steeds corrigeren. Zorg ook altijd voor een solide vaste zit. Wat bedoel je hiermee denk je misschien? Heel veel fietsers hobbelen het hele zadel rond. Dit zorgt voor extra irritaties. Bij een goed getraind bovenlichaam (core) ben je beter in staat om op dezelfde plek van je zadel te blijven zitten. Een beginnende fietser heeft hierdoor vaak meer druk op de billen dan een geoefende fietser. Met een goede afstelling en sterkere bovenbeenspieren ‘zweeft’ de geoefende fietser als het ware wat boven zijn zadel. Dus minder druk op de weke delen. Wat ook heel belangrijk is, is de ruimte tussen je zitbotjes (lees stand). Deze stand verschilt van persoon tot persoon. Fabrikanten van zadels bieden tegenwoordig verschillende zadelbreedtes en technische snufjes aan, maar zorg ervoor dat de zadelbreedte past bij de stand van jouw zitbotjes. Je kunt dit zelf makkelijk meten door een stuk golfkarton op een vlakke stoel te leggen en daarop te gaan zitten. Pak met je handen de zijkant van je stoel vast en druk je billen goed in het karton. Meet daarna de ruimte tussen de kuiltjes die in het karton zijn achter gebleven. Met deze waarde kun je bij een gespecialiseerde zaak een juiste zadelbreedte kiezen. Ook je lenigheid is heel belangrijk voor de keuze van een zadel. Kun je bijvoorbeeld niet makkelijk in een gestrekte knieënstand met je handen naar je tenen, dan kun je beter geen vlak zadel kiezen. Een rond zadel met een oplopende achterkant is dan beter passend. Zo is er voor iedereen wel iets op de markt te vinden.

“Een goede zeem heeft een minimale dikte van 6 mm”

Fietsbroek

Dan hebben we nog de fietsbroek. In prijsklassen van dertig euro tot wel vierhonderd euro. Keuze genoeg dus. Maar wat is nu eigenlijk goed? Uiteraard is de zeem in de broek het allerbelangrijkst. Deze moet, in mijn optiek, een minimale dikte van 6mm hebben en voorzien zijn van een goede ventilatie. Een fijne bijkomstigheid is een zeem dat naadloos is en “los gestikt” zit van de broek. Hiermee bedoel ik dat de zeem als een los item tussen het lycra en het huidcontact gedeelte zit. Dit geeft de zeem namelijk de mogelijkheid om de fietsbeweging perfect te kunnen volgen zonder extra wrijving te veroorzaken. Een goede broek zit als een tweede huid en voel je nauwelijks zitten. Let ook goed op de maatvoering. Een juiste maat zorgt ervoor dat de broek en dus ook de zeem perfect op de juiste plaats blijft zitten. Goede broeken zijn te krijgen van merken zoals Bioracer, Castelli, Assos en Sportfull. Wanneer je lange ritten gaat rijden, kun je daarnaast ook broekenvet/-crème gebruiken dat ervoor zorgt dat er minder huidirritaties optreden.

“Je lichaam moet wennen aan de sportieve houding op de racefiets”

Zadeldrukmeting

Wanneer je er niet meer uitkomt, of je pakt het gelijk goed aan, dan kun je terecht bij een gespecialiseerd meetcentrum. Hier wordt eerst je probleem van A tot Z geanalyseerd en wordt vervolgens gekeken naar je flexibiliteit, voetenstand en huidige zitpositie op je fiets. Via een zadeldrukmeting wordt vaak snel duidelijk waar het probleem zit. Meestal heeft het te maken met de zitpositie op de fiets in combinatie met de zooltjes, lees correctie, in je schoenen. Wanneer je bij een heel goed meetcentrum bent, dan trekken ze je ook een fietsbroek aan die je spiercontracties meet. Wanneer links en rechts in balans zijn gebracht door aanpassingen, dan zal dit je zitpositie verbeteren en zijn de meest voorkomende kwaaltjes getackeld. Het is echter een feit dat je lichaam zal moeten wennen aan de sportieve houding op de fiets. Je zult uren en kilometers moeten maken. Maar denk er eens over na…….. Je koopt een fiets, je ketent jezelf eraan vast en je gaat als een malle te keer om je doel te bereiken. Je hebt maar drie contactpunten met je fiets. Deze punten dragen je lichaam, brengen de kracht over en bepalen je zitpositie. Hoe onnatuurlijk is dat! Uiteraard moet je dan goed op je fiets zitten en de juiste fietsschoenen en fietsbroek hebben om zo effectief naar jouw doel te werken. Veel succes!

Roger Michielsen
Roger Michielsen is een gepassioneerd wielertechnicus met 25 jaar ervaring in onderhoud en reparaties van racefietsen, mountainbikes en triathlon fietsen. Deze passie voor de wielersport past hij elke dag toe in zijn bedrijf Fix and Ride. Een bedrijf dat professionele, hoogwaardige en flexibele fietsservice levert. Met een breed netwerk en partners als team Sky en Bike Experience zit Roger boven op het nieuws. Zelf beoefent hij de sport ook, weliswaar minder dan vroeger, maar nog altijd even fanatiek!
Contact:
Roger Michielsen
Stuur E-mail
013-5913766 of 06-49314439
Website: http://www.fixride.eu/
By | 2016-05-17T12:12:52+00:00 mei 17th, 2016|Fietstechniek|0 reacties

Laat een reactie achter