Marmotte dag, ben je er klaar voor?

//Marmotte dag, ben je er klaar voor?

Marmotte dag, ben je er klaar voor?

De grote dag; ben je er klaar voor?
Daar sta je dan; klaar voor de start. Maar ben je er echt wel klaar voor? De basistraining tijdens de winter, de interval- en krachttraining in het voorjaar en de vele fietsuren zijn een belangrijke basis en helpen je naar het punt of die tijd waar jij wilt eindigen. Maar wat je als eventfietser moet beseffen, is dat de voorbereiding op de grote wedstrijddag zelf misschien nog wel belangrijker is dan al die gemaakte fietsuren.
Maak je van je voorbereiding op de grote dag een zooitje, dan had je net zo goed thuis in je bed kunnen blijven liggen. Je MOET alles voor elkaar hebben; voor en tijdens de bewuste dag. Hoe vaak zie je niet deelnemers die op het laatste moment aankomen, het parcours niet verkend hebben, weinig of geen eten bij zich hebben, slecht gehydrateerd zijn of zelfs geen warming-up doen. Deze deelnemers zijn vaak gestrest, hebben al een te hoge hartslag of blazen zichzelf tijdens de eerste kilometers al op. Zoals meten is weten is, is het van essentieel belang dat je je zaakjes op orde hebt. Je grote dag, die ene dag waar je al zolang naar toegeleefd en getraind hebt, kan en mag je niet verprutsen door nonchalant te zijn. Door stommiteiten of oorzaken waarvan je achteraf denkt, tja had ik maar…..

Lichamelijke conditie

Het begint uiteraard eerst bij jezelf. Hoe voel je je? Is je lichaam goed geprepareerd? Ben je fit of zit er iets onder de leden te broeden? Wanneer je gedurende een periode ’s ochtend je hartslag in rust opneemt weet je precies hoe het met je lichaam gesteld is. Dus ook in de dagen net voor de belangrijke dag. Ben je hersteld van die laatste zware training, waarin je wilde kijken of je lichaam er klaar voor is? Pas je trainingsschema daarop aan. Je kunt overtraind zijn of er tegenaan zitten. Zie daar maar eens van te herstellen op zo’n korte tijd. Allemaal punten van aandacht.

Conditie van je fiets

Dan volgt uiteraard het technisch materiaal. Hoe is het met de conditie van je fiets? Is de aandrijflijn in orde? Een ver of half versleten ketting kan voor problemen zorgen in een klim. In een steile klim komt er een belasting van minimaal 1000 Newton op de ketting. Hoe is het gesteld met je remblokken en het remvlak op je velg? Zijn je wielen recht en rond? Is de spaakspanning in orde? Is je frame in orde? Geen scheurtjes ontdekt? Zitten alle boutjes op de juiste spanning vast? Heb je wel het juiste verzet op je fiets gemonteerd? Zijn alle kabels in orde? Staat het achterpad, waar je versnellingsapparaat aan hangt, nog wel mooi recht? Laat niets aan het toeval over. Het zou echt zo zonde zijn van al die trainingsuren die je erin hebt gestoken.

Tips voor de Marmotte dag

Hieronder negen aandachtspunten voor op de dag zelf. Deze gaan je helpen om goed voorbereid bij de start te staan.
1. Nuttig ongeveer 2 à 3 uur voor de start je maaltijd. Maak er geen te zware maaltijd van. Zorg dat je goed gehydrateerd blijft. Drink in het laatste uur voor je start nog een bidon met energie drank in kleine slokjes leeg. Neem net voor de start nog een energy gel. Drink minimaal 1 bidon per uur leeg en eet ongeveer 60 gram aan koolhydraten per uur. Zorg ervoor dat die accu gevuld blijft.

2. Maak dat je op tijd bij de start bent. Dit zorgt voor een stressloze houding. Je weet van tevoren nooit hoe druk het is en of je makkelijk en dichtbij kunt parkeren. Wellicht wil je nog een goede warming-up doen.

3. Bedenk van tevoren goed met wat voor kleding je aan de cyclo gaat deelnemen. Houd daarbij de weersverwachting goed in de gaten. Boven in de bergen kan het heel anders zijn, dan in het dal. Nog niet over een afdaling gesproken. Denk in het 3 laagjes systeem. Zweetshirt, lycrashirt en vest en/of windstopper. Zorg voor een heel goed zweetshirt. Deze transporteert het zweet van je opperhuid naar de bovenliggende laag. Wanneer zweet direct op je huid verdampt, dan kan dit je lichaamstemperatuur doen verlagen. Wat weer gevolgen heeft voor je energievoorraad en je maximum hartslag.

4. Ga niet te gefixeerd op je vermogensmeter, hartslag, cadance- of snelheidsmeter zitten kijken. Als je voorbereiding goed is geweest, dan weet je dat je het kunt. Veel op je metertjes kijken leidt af, met in het slechtste geval een valpartij of zwieper tot gevolg. Het is jij, je fiets, de volgende meters en de pijn.

5. Synchroniseer je tijd met de tijd van het evenement waaraan je deelneemt. Het kan het verschil tussen goud en zilver betekenen.

6. Zorg dat je voldoende reservemateriaal bij je hebt om jezelf onderweg te kunnen redden. Denk aan voldoende binnenbanden, kettingslotje, kettingpons, bandenlichters, een stukje canvas voor als je een snee in je buitenband hebt.

7. Rijd je eigen tempo zowel bergop als in een afdaling. Laat je niet verleiden waardoor je boven je kunnen gaat presteren. De man met hamer is dichterbij dan je denkt.

8. Na de cyclo, wedstrijddag of etappe in een meerdaagse zorg je voor een goede cooling down. Het opgehoopte melkzuur in je spieren is dan je grootste zorg. Zeker als je de volgende dag weer in de beugel moet. Wanneer je heel diep hebt moeten gaan, dan kan een recovery drank je helpen in het herstelproces.

9. Blijf scherp en gefocust, maar vergeet vooral niet te GENIETEN!! Veel succes.

Roger Michielsen
Roger Michielsen is een gepassioneerd wielertechnicus met 25 jaar ervaring in onderhoud en reparaties van racefietsen, mountainbikes en triathlon fietsen. Deze passie voor de wielersport past hij elke dag toe in zijn bedrijf Fix and Ride. Een bedrijf dat professionele, hoogwaardige en flexibele fietsservice levert. Met een breed netwerk en partners als team Sky en Bike Experience zit Roger boven op het nieuws. Zelf beoefent hij de sport ook, weliswaar minder dan vroeger, maar nog altijd even fanatiek!
Contact:
Roger Michielsen
Stuur E-mail
013-5913766 of 06-49314439
Website: http://www.fixride.eu/
By |2017-06-20T06:07:07+00:00juni 28th, 2016|La Marmotte|0 reacties

Laat een reactie achter

187Shares