Fietsers leven langer!

//Fietsers leven langer!

Fietsers leven langer!

Wielrenners hebben meestal de focus op training, het verbeteren van VO2max, omslagpunt en fietsefficiëntie. En dat kan met trainen, maar er is meer. Sporten verbetert de gezondheid. Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten, bijna alle soorten kanker, hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht, hoog cholesterol, osteoporose en zelfs dementie, Alzheimer, depressie en galstenen. Daardoor leven sporters langer.

Uit de wetenschap

Uit onderzoek blijkt dat mensen die 92 minuten per week sporten 3 jaar langer leven! Zelfs als je rookt, overgewicht en suikerziekte hebt, leef je nog altijd langer als je conditie boven gemiddeld is.

Je leeft niet alleen langer, sporters zijn ook gelukkiger. Sporters hebben in alle onderzoeken een hogere kwaliteit van leven dan de stilzitters. In meerdere onderzoeken werkt sporten beter dan behandeling bij depressie dan medicatie.

Bekijk compilatie Marmotte Pyrénées 2017

Boek de Marmotte Pyreneeën 2018

“In meerdere onderzoeken werkt sporten beter als behandeling bij depressie dan medicatie.”

Marmotte Pyreneeën Tourmalet

Hoe meer, hoe beter

Er geldt ook: hoe meer, hoe beter. Niet alleen voor langer leven, maar ook de andere gezondheidsvoordelen. De eerste 90 minuten per week is de grootste klapper, maar elk uur extra training per week levert verder voordeel op.

Het omgekeerde is ook waar. Als je 6 uur per dag TV kijkt, dan leef je 4,8 jaar minder lang. Omgerekend is 1 uur TV kijken 22 minuten minder lang leven.

” Zelfs topsport is gezond”

Kun je ook teveel sporten?

Maar bestaat er dan niet zoiets als te veel sporten? Ook hier is onderzoek naar gedaan. Sommige onderzoeken laten zien dat meer dan 15 uur per week trainen minder gunstig is dan minder dan 15 uur per week. Maar ten opzichte van niets doen of zelfs 1,5 uur per week training is 15 uur per week nog altijd beter.

Zelfs topsport is gezond: 768 Franse Tourrenners uit de periode 1947 – 2012 bleken een 41% lager kans op overlijden te hebben ten opzichte van de gemiddelde Fransman. Dus mocht het trainingsresultaat wat tegenvallen of was de nieuwe fiets toch iets te duur. Bedenk dan: fietsers leven langer, zijn gelukkiger en hebben minder kans op ziektes!

Abonneer je op onze updates en ontvang regelmatig tips over het fietsen van Granfondo’s. Vul hieronder je naam en e-mailadres in en je ontvangt daarnaast ook direct het e-book “Marmotte van A tot Z”.

Robert Rozenberg
Robert Rozenberg is werkzaam als sportarts en wetenschappelijk onderzoeker bij Sportgeneeskunde Rotterdam en het Erasmus MC te Rotterdam. Robert heeft een bijzondere interesse in de wielersport en inspanningsfysiologie. Iedereen kan in Sport Medisch Maasstad te Barendrecht of het Erasmus MC te Rotterdam terecht voor fiets gerelateerde klachten, fietspositiemetingen en conditiemetingen met trainingsadvies. Beste Marmotte tijd en uitslag: 6:40:28 (7:04:52 inclusief Glandon afdaling), nummer 101 in 2010.

Contact:
www.sportgeneeskunderotterdam.nl
r.rozenberg@sportgeneeskunderotterdam.nl
+31(0)10 297 59 75
By | 2018-03-15T12:50:20+00:00 maart 12th, 2018|Training|0 reacties

Laat een reactie achter

146Shares