Duurtraining voor wielrennen of toch meer Intervallen?

Home/Training, Videos/Duurtraining voor wielrennen of toch meer Intervallen?

Duurtraining voor wielrennen of toch meer Intervallen?

Deze week publiceerde GCN een video over de vraag of het trainen van de basis in het vroege voorseizoen door vele (langzame) duurtraining voor wielrennen nog steeds wel de meeste effectieve manier van trainen is.
Interessant voor de gemiddelde cyclotoerist voor wie 10 uur training in de week naast de werkweek en alle familiale beslommeringen al heel wat is.

Ook interessant om te lezen in dit licht is het artikel van sportarts Robert Rozenberg over “het nieuwe trainen”. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken en wat jullie ervaring is. Hoe trainen jullie voor het komende cycloseizoen?

robert Bernaerts
Robert is eigenaar van MarmotteCyclo.nl en geeft je graag tips en informatie over de mooiste Granfondo's. Met TourdeVacance.com biedt hij reizen op maat naar Granfondo's, zoals La Marmotte Alpes, Marmotte Pyrenées en uitdagende fietsgebieden, zoals de Franse Alpen en de Spaanse Costa Blanca. Ben je voor jezelf of een groep op zoek naar een mooie uitdaging of heb je een vraag neem contact op.
By | 2016-12-17T19:54:12+00:00 februari 13th, 2015|Training, Videos|6 Comments

6 Reacties

  1. Ayhan 13/02/2015 om 13:15- Antwoorden

    Beste Robert,

    Twee jaar terug heb ik een trainingsschema gevolgd dat gebaseerd was op lange, langzame trainingen in de winter, gevolgd door steeds intensievere trainingen naarmate het seizoen vorderde. Hoewel ik wel degelijk progressie boekte ten opzichte van het seizoen daarvoor toen ik niet volgens een trainingsschema werkte viel mij de progressie tegen (ging in de Marmotte van 6.53 naar 6.43). Vorig jaar heb ik het schema van Jesper Bondo in aangepaste vorm geprobeerd. Minder duurtrainingen gedaan – en helemaal niet in de winter – maar bijna uitsluitend intervaltrainingen. Toen de dagen wat langer werden en het weer wat beter heb ik de duurtrainingen op zaterdag of zondag geintroduceerd. Dit schema werkte beter omdat het minder tijd kostte en me minder dwong om in slechte weersomstandigheden / in het donker op de fiets naar buiten te gaan. Het resultaat was erg goed. Trapte veel hogere vermogens dan ik daarvoor had gedaan maar ook relatief gezien was de progressie veel groter dan het voorgaande jaar. Mijn Marmotte tijd ging van 6.43 naar 6.32 maar dat was inclusief val en bijbehorende perikelen die me ca 10 minuten gekost hebben. Kortom: ik kan het iedereen van harte aanbevelen (als je tenminste goed tegen de pijn van intervalsessies kan……..).
    gr Ayhan

  2. Robert Bernaerts 13/02/2015 om 14:12- Antwoorden

    Hallo Ayhan,

    Bedankt voor je reactie. Kan me goed voorstellen dat jij door meer intervaltraining beter bent gaan presteren. Waarschijnlijk zal de waarheid -duur of interval- ergens in het midden liggen. 80% duur en 20% intensiever is een veelgehoorde trainerskreet, maar niet persé voor iedereen het beste naar mijn mening. Trainen blijft erg persoonlijk, maar het is goed om zelf kritisch te blijven kijken naar je schema en in overleg bij te stellen waar nodig. Jij hebt naast een flinke dosis talent de voorgaande jaren natuurlijk al een meer dan behoorlijke basis (lees: zuinige motor) opgebouwd en die neem je toch voor een stuk mee naar het volgende jaar. Voor iemand die dit jaar voor het eerst lange afstanden gaat rijden is duurtraining in het voorseizoen belangrijk om überhaupt duurvermogen op te bouwen en je lichaam te stimuleren om tijdens het fietsen vet te verbranden en een “zuinige motor” op te bouwen. Tijdens het rijden van cyclo’s essentieel om de eerste cols je glycogeenvoorraad enigszins te kunnen sparen. Maar als je bijvoorbeeld in de Marmotte bij de Galibier aangekomen bent zal het voor een stuk ook op kracht (en mentaliteit) aankomen, waarvoor intervaltraining weer goed is. Combinatie dus, maar of dat 80-20% moet zijn…plezier in het fietsen houden is ook belangrijk natuurlijk en als je 10 uur per week kunt besteden aan je hobby is 8 uur trage duurtraining niet iets waarvan je enthousiast wordt en niet de effectiefste trainingsvorm als je het mij vraagt. Binnenkort trouwens een interview met Jesper Bondhus op de site.

    Robert

  3. Joost 15/02/2015 om 23:48- Antwoorden

    Ik ben inmiddels ook wat meer variatie in trainingen gaan toepassen. Meer interval want anders is het alleen maar kijken naar Max gem. Snelheid. Hoewel dat best voldoende uitdaging biedt. Ben benieuwd of ik dit voorjaar beter presteer.

    Video van gcn bekijk ik graag. Ik vind het alleen jammer dat ze niet Nederlandstalig zijn. Hebben jullie mogelijkheid om ze van NL ondertiteling te voorzien? Zou fantastisch zijn

  4. Robert Bernaerts 16/02/2015 om 08:35- Antwoorden

    @Joost: bedankt voor je bericht, ben benieuwd hoe het zal gaan dit voorjaar. GCN video’s zijn inderdaad Engelstalig. Het is helaas niet zo simpel om deze van ondertiteling te voorzien.
    Wat wellicht een beetje kan helpen: speel de video af en klik onderaan links in het scherm op het tweede icoontje, genaamd “subtitles/cc”. De ondertiteling die je dan krijgt is weliswaar Engels, maar mogelijk is het dan wel iets beter te volgen dan alleen de gesproken tekst.

  5. Vincent 02/03/2015 om 10:41- Antwoorden

    De wetenschap is heel duidelijk over de intensiteitsverdeling 80% extensief – 20% intensief.
    Op basis van het review artikel van Seiler en Tônnesen heb ik een en ander op n rijtje gezet wat dit betreft, gepolariseerd trainen noemen we dit. Zie http://www.togrow.eu/gepolariseerd-trainen/

  6. Marcel 12/05/2015 om 08:07- Antwoorden

    Dank je Robert voor deze interessante video.
    In 2012 heb ik meegedaan met Alpe ‘HuZes. Als echtgenoot en vader van 3 kinderen (de oudste, toen 13 jaar, fietste met mijn vrouw 2 keer) met een werkweek van 40 uur, is de tijd om te trainen beperkt. Daarom hebben we al snel besloten een Tack iFlow aan te schaffen.

    Als voorbereiding hiervoor heb ik zelf een trainingsschema opgesteld met 3 trainingen per week één langere training in het weekend, en 2 interval trainingen ‘s-avonds op de Tacx. Dat laatste heeft voor mijn gevoel het meest bijgedragen aan het (bijna) halen van 6 beklimmingen. Tijdens de 5 ging echter mijn linker voet dermate zeer doen dat ik besloot af te zien van de zesde klim.

    Mede hierdoor ben ik ervan overtuigd dat intensieve intervallen inderdaad, tenminste voor mij, een zeer positief verschil maken.
    Dit jaar heb ik niet echt een groot doel gepland, daardoor train ik anders, met name langere tochten, ik merk dat de vooruitgang duidelijk minder is.

Laat een reactie achter